söndag 13 april 2014

Det hettar till i stjärten...

Att man skulle vara rak och ärlig i livet hade jag varit på det klara med sedan barnsben då jag var uppvuxen i en familj där man ljög om det mesta! Jag tror dock att det kan finnas tillfällen då det kan vara fördelaktigt att dämpa sanningen en aning, ja, som när man skall sälja en bil kanske! Eller om någon har en extremt ful tröja på sig, så kanske det inte heller är nödvändigt att upplysa den lyckligt ovetande. Tereze hade hur som helst gått helt miste om detta och även hennes man! På deras första dejt hade PO velat få fram att hon var både snygg och trevlig. Dessvärre hade han uttryckt det hela med ett;
"- Jag hade kunnat tänka mig att träffa dig igen även om du hade varit mycket fulare!"
Det lät faktiskt inte så fasligt smickrande då han uttryckte det just på det viset! Tereze hade å andra sidan toppat det hela då hon försökte säga att de kunde ses vid tillfälle med ett;
"Vi få se om vi ses någon gång!"
Kanske kan 2 förvirrade själar läsa mellan raderna för de är ju ändock sedermera ett lyckligt och även gift par! Då jag satt och studerade Tereze bilannons, hoppades jag på att den kommande ägaren av detta fordon skulle vara försedd med samma goda egenskap som henne och PO!

Vi har en Ford Focus från 2000 som står och väntar på sin rätta ägare. Den är nybesiktigad, men tyvärr var den inte godkänd.


Så här lyder besiktningsprotokollet:

1. Avgassystem, läckage

2. Avgassystem, mittre, fäste, fastsättn/upphängning bristfällig

3. Kopplingsdel demonterbar, kontroll inte utförd (dvs hittar inte nyckeln till kroken)

4. Krängningshämmare, stag, bak vänster, brusten

5. Spindelled, fram vänster, glapp

Vinterdäcken är väldigt fräscha men det är nog det enda. Den är inte på något sätt pedantskött och har bl.a rivmärken efter brädor på instrumentpanelen. Stolsvärmen på förarplatsen bör man inte använda om man inte vill brinna, vilket jag gjorde! Sedan dess är det ett hål i sätet.

Då jag hade kommit hit i annonsen bröt jag ihop fullkomligt och drog mig till minnes ett helt obscent telefonsamtal för ett antal år sedan. Tereze hade ringt mig i upplösningstillstånd, helt ursinnig över det som hade inträffat!
- Jag är helt vansinnig, hade hon utbrustit i telefonen! Jag har brunnit och det är ett stort hål i min favorit jacka! Det är bedrövligt detta!
- Ursäkta vad sade du att du hade gjort sa du? Brunnit?
- Ja, jag skulle värma stjärten lite såhär i vintertid i bilen och varm det blev jag, det kan jag då lova dig! Jag tyckte att det blev lite väl varmt om baken och så luktade det lite bränt i bilen. Märkligt tänkte jag, det luktar precis som om något brinner. Undra vad denna doft kommer ifrån? Ja, du kan ju döma om min förvåning då jag upptäcker ATT DET VAR JAG SOM SATT OCH BRANN! Tyckte det blev lite för varmt om stjärten då hela jävla jackan började brinna utav stolsvärmen! Lite mer bättre än vad jag hade tänkt mig faktiskt! Så nu sitter jag här på väg till jobbet i en skitbil som luktar bränt och ett stort, fult hål i min jacka! Suck! Inte det minsta snyggt faktiskt!

Jag log för mig själv och läste vidare i den mycket välskrivna och inbjudande bilannonsen!

När man använder vindrutetorkarna fram öppnas bagageluckan. Detta är dock inte alltid helt fel eftersom bagageknappen är ur funktion. Det är även lite rost här och där. Den är inte städad det senaste halvåret. Serviceboken är inte komplett ifylld. För att få köra med bilen i framtiden måste den ombesiktigas senast den 14 april men dessförinnan är det en bra idé att reparera ovan nämnda fel.

Är du duktig på bilar kan du säkert reparera den eller använda de delar som fortfarande är hela. Motorn är det säkert inget fel på t ex (tror jag?).
Välkomna att komma och titta på vrålåket!
4000kr eller högsta bud ;).
/Tereze

Ja, jag vet inte, men kanske var det inte relevant när hon sist städade bilen? Jag kanske hade valt att städat ur den och skippat just den informationen! Att man börjar brinna om man nyttjar stolsvärmen kändes lite mer relevant då jag kan tycka att det känns onödigt att elda upp fler personer än nödvändigt! Nåväl, en sak var i alla fall säker! Tereze var den mest underbara, enkla, ärliga och älskvärda människa på denna jord! Hade jag varit lagd åt andra hållet, (vilket hennes x för övrigt hade trott) så hade jag själv sett till att lägga rabarber på henne... ;)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar