söndag 3 augusti 2014

Yasmin kontrollerar min persika!

Yasmin böjde sig emot mig och viskade, (läs talade i normal samtalston), följande diskreta fras;
- Monica, har ni pratat bröst än?
- Eeeh, menar du mina bröst, viskade jag tillbaka i tämligen lägre ton.
- Jaaaa, svarade Yasmin högt tillbaka.
- Nej, det har jag inte gjort.
- Nähä, inte det, svarade Yasmin lite besviket.
- Du tycker alltså att jag skall berätta om min bröstcancer, är det vad du försöker säga?
- Jaaaa, svarade Yasmin glatt och högt igen! Jag pratar om hur vi träffades! 
Jag stirrade om möjligt än mer förvånat på henne utan att fatta alls vad mina bröst hade med det att göra? Vi hade ju känt varandra i 17 år!

Vi stod ute på däcket på The Docks och Jonas som den 37-åriga mannen bredvid oss hette, såg aningen förvånad ut. Han var vän till Yasmins pojkvän Stefan och vi hade talats vid i uppskattningsvis 10 minuter. Han var lyckligt gift med 2 barn och det var långt ifrån en flirtig stämning. 

Yasmin tittade på Jonas och fortsatte;
- Det var så här Jonas. När jag skulle hjälpa Monica att flytta i höstas, så tog jag henne på brösten! 
Jonas tittade på oss och brast ut i ett gapskratt. Jag log emot honom och fortsatte:
- Ja, det förstår du väl Jonas! Jag menar hur roligt är det att hjälpa någon att flytta på en skala 1-10? Nä, just det! Så Yasmin tänkte att hon skulle liva upp det hela genom att kladda lite på mina persikor!

- Är det så? Frågade Jonas intresserat! Blir det roligare då? Han vände sig om och ropade högt efter Stefan, varpå han sprang fram till honom och sade följande;
- Jag skall bara ta dig lite på snoppen om du ursäktar! Jag har liksom hört att det förhöjer stämningen att kladda på en kompis!

Stefan skrattade liksom oss andra, varpå Yasmin fortsatte;
- Nej, Monica hade en knöl i bröstet! Jag kände på den och tvingade iväg henne till läkaren! 
- Jaha, var det en knuta då? Frågade Jonas.
- Det var bröstcancer, svarade jag lättsamt. 

Jonas såg plötsligt förskräckt ut och verkade skämmas för hans roliga utfall som stämde väl in på min låga humor. 

- Därför Jonas skulle jag råda dig att klämma dina manliga vänner på pungen istället! Det är vanligare med testikelcancer än att man får det i själva snoppen har jag hört! Men om du frågar snällt får du säkert checka av den med! 

Jonas skrattade och insåg nog att jag inte var så känslig. Min älskade Yasmin såg mest så där härligt frånvarande ut som hon brukade och jag förstod återigen varför jag älskade henne så mycket! Trots allt var det hon som hade sparkat iväg mig till läkaren och hade det inte varit för henne, hade jag troligtvis inte levt idag... :) 



3 kommentarer:

  1. Vackra människa - jag fullkomligt älskade ditt bidrag i SommarMorgan. Jag blev berörd av din historia. En nära vän till mig fick bröstcancer för ett par år sedan, jag följde henne genom behandlingarna på nära håll. Önskar dig all välgång och lycka!
    Hälsningar från en Anna i Göteborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt fina inlägg! Önskar även dig allt gott i livet och hoppas det går bra för din vän som du har följt!

      Radera
  2. Jag tyckte också ditt bidrag i radion var mycket fint! Håller med dig om det här med inspiration osv, försöker själv lära mig leva lite mer i nuet, njuta, ej ha så stora krav på mig själv osv.

    SvaraRadera