tisdag 3 juni 2014

Sluta jiddra, börja trolla!

Jag satt i min säng och konstaterade att jag hade blivit en riktig kalaspingla! Håret kändes ungefär som om någon hade smetat ut ett tuggummi i det, magen såg ut som när jag hade varit i 5:e månaden med Mio och utslagen på ryggen och i urringningen ramade liksom in min charmerande look! Kanske lika bra att hämta kvasten och dra till Blåkulla på studs! 

Hos husläkarna hade man i vanlig ordning inte kunnat sätta fingret på "vad som var fel på mig", (jag förstår dem, inga åkommor som man stöter på i en ordinär läkarutbildning). Likt förra våren blommade mina utslag och då hade doktorn gissat på inflammation i talgkörtlarna och allergishock. Jag hade fått mängder utav betapred samt en penicillinkur som hade botat det hela! Denna läkare trodde dock inte alls på detta, men gav mig penicillin i alla fall. Han trodde helt sonika att det var mina fina naturläkemedel alla' giftgran som hade åsamkat mig mina utslag. (Eftersom det var exakt samma utslag som förra våren undrade jag vem som då hade smugit i mig cellgifter utan min vetskap??? Jättekonstigt att jag inte hade märkt något förra året!) 

Om han var smart eller om jag helt sonika såg alkoholiserad samt solskadad ut, hade jag ingen aning om. Det var dock mycket glädjande att jag fick en sorts penicillin som man både kunde sola och dricka vin på! Särskilt eftersom det nalkades inflyttningsfest i trätältet till helgen! Livet kändes återigen lite för bra för att vara sant, tills verkligheten knackade på igen...

Jag hade beklagat mig lite över mitt hårsvall, (läs håravfall), då läkaren glatt hade svarat;
" Det brukar ju oftast komma tillbaka igen".
- Eeeh, ursäkta vad sa ni? Hade jag utbrustit något panikslaget. Jag hade läst att håret "oftast kom tillbaka", men detta hade alla läkare samt onkologer menat var ett alltid. Ingen hade någonsin varit med om annat, utan att håret växte ut igen! Visst kunde håret vara av annan karaktär samt färg, men tillbaka kom det alltid.

- Alla läkare har sagt att det alltid växer ut igen, sade jag då jag närmade mig ett nervsammanbrott. Jag har dock tidigare läst att så inte alltid är fallet?
- Nej, absolut inte, svarade läkaren med ett brett leende! Men det brukar de upplysa om innan i så fall, så då hade de säkert sagt det till dig om det gällde dig! Vissa utav mina patienter i Frankrike som jag har träffat har visserligen fått lite kycklinglikt fjun på hjässan efteråt, men hår skulle jag nog inte kalla det för! 

Jag gav honom ett hjärtligt "drottning Silvia leende" och tittade febrilt runt mig efter något lämpligt tillhygge att raka av min onkolog håret med om så skulle behövas. De må vara så att patienter inte heller "brukar" raka av sina onkologer håret då de sussar som bäst i sina sängar, men plötsligt så kommer den där patienten nummer 701... 

Jag konstaterade att läkares sätt att nyttja ordet "brukar" började likna hantverkares sätt att nyttja tidsbegrepp så som "veckor". Det kunde helt enkelt betyda vad fan som helst! Mitt liv var helt enkelt en kopia av en klassisk, svensk, förbannad, jäkla väderleksrapport!

"Det blir växlande molnighet, tidvis någon solglimt, samt spridda regnskurar. Vi kan förvänta oss temperaturer mellan 14-20 grader." 
Ja, vädret kunde med andra ord bli precis vad fan som helst, precis som mitt liv! Metrolog??? Skulle man behöva utbildning för att dra en lott ur en hatt? Trollkarlar lyckades åtminstone få ut kaniner ur sina! Det kändes betydligt mer imponerande! Nej, det var en jäkla tur att det var så trendigt med hattar i år! Det verkade nämligen vara hög tid att såväl täcka över flinten snart, som att lära sig att börja trolla... ;) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar