torsdag 19 juni 2014

Sommar-fit - (ta) - Ja, vältränade alltså!

Jag hade många gånger önskat att jag hade blivit kär i min bästa vän Thomas, istället för att trassla in mig i mina besvärliga killhistorier. Det var dock en utav de få saker i livet som man inte kunde styra över. Samtidigt var jag så glad och tacksam över att vi just alltid hade varit "bara" vänner under de 17 år vi känt varandra. Med det menar jag att vänskap verkligen inte är något "bara" för mig i livet, utan lika viktigt som min familj. Det verkade nämligen vara så att kärleken kom och gick lite i de flestas liv, medan vänskapsrelationerna ofta varade livet ut, (förutsatt att man vårdade dem väl förstås.)

För några månader sedan efter ett okänt antal drinkar hade Thomas tittat på mig lite uppgivet och sagt;
- Monica, jag har en tanke här! Om nu allting verkligen skiter sig och ingen av oss hittar en partner, så kanske vi kan flytta ihop som vänner då vi fyller 50-55? Jag tänker mig alltså ett rent platoniskt förhållande! Vi har ju ändå väldigt kul ihop! 
- Absolut Thomas! Det känns fantastiskt att jag kan vara din absoluta nödlösning om allt skiter sig! Vi kan ju skaffa en Nanny utan att ha barn och en pool-kille utan att ha pool! 

Vi skakade hand på detta och att var frid och fröjd tills 3 veckor senare. Då Thomas kom och sade;
- Monica, jag har funderat lite här. Du vet den där överenskommelsen som vi hade, vi kanske kan skjuta fram den lite tänker jag. Det är ju ändå ganska snart som vi fyller 50, så vi kanske kan säga närmare 60 år istället om det är okey med dig! 
- Absolut Thomas, svarade jag! Synd att ge upp för tidigt och gå på nödlösningen! Vi kör på det! 

År 2013 startad jag och Thomas ett projekt tillsammans, med tanken att vi skulle bli vältränade inför sommarsäsongen! En vältränad person kallas ju i det moderna Sverige för "fit" och som svensklärare vet jag ju att detta adjektiv i plural endast behöver "ta" på slutet, för att bli fulländat i sin kongruensböjning. Namnet på vårt projekt blev därmed "fit", (i plural) 2013. Förhoppningen var att detta projekt för Thomas del skulle ge dubbel utdelning och ge utdelning i form utav en flickvän! 

Jag utsåg givetvis mig själv till Thomas PT, (personliga tränare alltså), och drog därmed igång vår träningsplan! I egenskap utav PT ansåg jag att jag behövde lite bättre förutsättningar än honom för att kunna peppa på rätt sätt och det var längdskidor som stod först på agendan. Jag hade därav givetvis ett par sprillansnya skidor samt pjäxor av god kvalitet, medan Thomas än så länge var skidlös. Vi begav oss till Åkulla där Thomas blev tilldelad sina "låneskidor" i form utav ett par "Gutav-Vasa-brädlappar", samt ett par pjäxor som var en storlek för små. En mil senare tyckte jag inte att Thomas såg så fasligt tacksam ut över hans "gratis PT pass" där han stod med sina blodblåsor på händerna samt vattenblåsor på fötterna trots att jag lockade med alla brudar som skulle jaga honom till sommaren!  

Då det gällde att nyttja olika träningsformer för att få en fulländad samt vältränad kropp, var det cykling som stod näst på träningsschemat! I sedvanlig ordning försåg jag mig med en mountainbike med 24-växlar, medan Thomas spänt väntade på sitt vrålåk! Då han blev försedd med sin hopfällbara Monark campingcyckel från 60-talet, såg han återigen sådär otacksam ut! Jag trampade glatt på framför honom och tjoade högt;
- Thomas komigen nu! Jag ser sommar, sol, och ligga framför mig! Vi ska ju bli riktigt sommar-fitta du och jag! 
- Jag vet inte Monica, men jag har liksom aldrig drömt om att bli en sommarfitta nu när du nämner det! Vad gäller liggande så kan jag verkligen se det framför mig, fast mer i en kista med en massa sommarblommor runtomkring! 



Så här i efterhand kan jag väl erkänna att vårt projekt gick lite sisådär, även om vi hade haft sjukt kul! Min inflyttningsfest kändes nu som det ultimata tillfället att visa min uppskattning och ge honom en perfekt present. Sanningen var den att Thomas hade hjälpt mig i princip allt och utan honom hade troligtvis vare sig jag eller trätältet stått här idag!

Eftersom jag inte gav upp i första taget, hade jag nu fixat i ordning ett "singel-kit" till Thomas som nu skulle hjälpa honom att hitta sin drömkvinna! Detta skulle med noggrann medföljande beskrivning överlämnas på festen inför alla, eftersom Thomas verkligen var den typen av person, (inte) som älskade att stå i centrum! Jag hade lagt allt i en korg och skulle presentera det hela i följande ordning:

1. Först var det 2 månaders dejting på mötesplatsen, eftersom vi båda hade insett att Badoo kanske inte levererade de mest seriösa singlarna! 

2. Biobiljetter för 2, så att han skulle kunna bjuda sin dejt på bio.

3. Kvinnor gillar choklad! Därmed medföljde en chokladkaka att förföra kvinnan i fråga med på biografen.  (Choklad anses även vara potenshöjande likt chili och vissa andra livsmedel, alltså var chillichoklad givet!)

4. Efter biografen var det dags att bjuda på te och ett paket med "Lust och fägring" lös-te, medföljde därför.

5. Ja, vi vet ju alla vad det innebär att "dricka te" i praktiken. Så om det mer skulle luta åt "kaffe med dopp", låg även ett 3-pack med kondomer i korgen. 

6. Blygheten var något vi delade, och därför medföljde även en påse med "Vill du hångla tuggummin" som han kunde bjuda henne på. Då jag själv hade testat dessa förra sommaren i Karlstad, visste jag att de skulle leverera!  

7. Om hon nu ändå skulle trilskas, hade jag tagit en sväng till kondomeriet i Göteborg och inhandlat en tablettask med "kåtpiller" som han kunde bjuda henne på!

8. Som svensklärare känner man ju till det gamla hederliga talesättet "att man på vägen till framgång fick dra över några lik", (kanske var det "gå över", blir lite osäker nu...). Hur som helst förstod Mio direkt vad Thomas behövde då jag sade att han skulle kunna hamna i tråkiga miljöer och hämtade genast sin käraste ägodel, nämligen en äkta gasmask! Jag kompletterade det hela med en svart sopsäck! 

9. Ja, som sista utväg fanns även en flaska sprit och därmed möjligheten att välja om han behövde supa ner henne, eller sig själv!

Jag kände mig helt löjligt nöjd och var övertygad om att jag hade tänkt på allt! Nu var det bara att invänta festen och jag var helt säker på att med alla dessa attribut skulle Thomas snart finna kvinnan i hans liv...

1 kommentar: