torsdag 6 mars 2014

2 gringos och en gratis tur!

Vi gick bortåt grindarna för att ta en lokalbuss in till Rio San Juan och se lite utav kulturen.
-        -   Monica, vad är en fransk maräng egentligen undrade Robert.
-        -   Det är Linda som har myntat det! Det är en fylld variant som har en krämig fyllning!
-       -    Okey! Tack det räcker så! Då förstår jag nog!

Vi möttes snart upp utav 200 taxichaufförer. Alla var våra vänner och ville ge oss kompispriser som gällde bara för oss! Tänk vilka fina människor det finns här i världen. Robert och Anna hade föredragit att ta taxi, medan jag själv kände att jag ville åt kulturen!  Den ena chauffören startade på 40 dollar tur och retur, för att sedan pruta ner sig själv till 15. Jag försökte förklara att jag älskade kultur och därför ville åt MIK-känslan, (Monica i kulturen) vilket jag kunde göra genom att åka buss. Han förstod inte alls utan fortsatte att följa oss mot grindarna för att övertyga oss om att ta en tur med hans taxi. Till slut gav jag upp och lät Anna och Robert få sin vilja igenom och vi hoppade in i bilen.

Det kändes återigen tryggt att man fick skriva under ett papper för att lämna hotellområdet! Måste vara för att det finns fler fina kompisar som väntar på att få ro om oss på utsidan tänkte jag! Gud vad skönt!

-        -   Titta Anna! Shit! Känner du kulturen? Ser du plåtskjulen? Nu snackar vi fasen kultur på hög nivå! En anorektisk vit ko på det så susar det i Säven här borta! Oj, oj, oj där är ju en hel skock med rangliga gamla kor och dessutom hänger det sunkig tvätt på avgasstaketet! Det är inte bara lycka jag känner Anna, vi snackar eufori!
-        -   Mmm, jag ser det Monica.
-        -   Nu vill jag bara hitta en sådan där go´magsjuke-kiosk att snacksa i, så att jag kan få lite semestermage! Sedan är lyckan total!

Vi blev avsläppta i den gamla delen utav staden och möttes på studs utav nya äkta vänner! 2 gringos kom och mötte oss och ville guida oss runt i staden helt GRATIS! Detta verkade bara för bra för att vara sant. Den ena killen sträckte fram sin hand, log emot oss med sitt tandlösa leende och presenterade sig som 
Pablo.
-        -   Detta är ju för bra för att vara sant, sade Robert. Vi har träffat ett hockeyproffs utan tänder! Undra om man kan få hans autograf.
-         -  Tror jag absolut Robert!, svarade jag! Gott om is här i Karibien också!
-          - Vi snackar landhockey, Monica!

Vi blev guidade runt i hela staden och blev erbjudna en hel mängd med turer till specialpriser. Plötsligt hörde jag ett väsande ljud och till min glädje ser jag en hel affär med skor som ropade mitt namn! ”Jag kommer mina små vänner”, svarade jag och gick hypnotiserad in i affären.

Efter att ha försett mig med helt sjukt snygga skor för noll och ingenting kände jag mig varm i mitt polska hjärta. Jag hörde en man börja tala med expediten och hajade till utav det välbekanta språket.
-        -  Är ni möjligen ifrån Italien? Frågade jag kvinnan och mannen.
Mannen sken upp som en sol och berättade att han var ifrån Milano men numera bodde här med sin dominikanska fru, expediten. De presenterade sig som Maria och Paolo och sedan var pratet igång. Jag skickade ut Anna, Robban och gringosen för att skaffa mig lite mer information om hur vanliga ”icke kompispriser” såg ut här i landet. Paolo som hade begåvningen att prata dubbelt så mycket som mig, erbjöd sig direkt att köra runt oss gratis på riktigt och ta med sin 10-åriga dotter dagen efter på en båttur samt en tur till en exotisk icke turistig strand. Av någon anledning kändes Paolo mycket genuin och jag trodde faktiskt på vad han sa. Med min polskhet till trots sade jag att jag mer än gärna betalade då det inte kändes bra att snylta på deras gästfrihet. Maria sade att vi kunde betala bensinen och att det skulle räcka. Med telefonnummer och ett okänt antal skor gick jag lycklig som aldrig förr ut ur butiken för att fråga Anna och Robert om det var okey.

-          - Ska vi åka runt på lite båtturer och grejer med Paolo och hans dotter imorgon för bensinpengar samt 80 kr för båten eller vill ni hellre betala gringosarna 700 kr?
-          - Vi är på! Svarade Anna och Robert i kör.


Vi bjöd våra ”gratis-guider” på öl inne på ett lokalt hak samt 40 kronor i dricks. varpå de inte riktigt kändes som våra vänner längre. Märkligt… Vi bekymrade oss inte så mycket utan begav oss hemåt igen nöjda med vår kultur-kick. Detta skulle bli en riktigt grym semester, det var jag helt övertygad om och det skulle nog hinna hända mycket på våra 8 dagar…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar