torsdag 23 januari 2014

En stekpincett i marängen...

Jag hade fått hålla i mig i brevlådan för att inte svimma ihop i en liten hög, då jag öppnade brevet ifrån Carlanderska och fick mig en överraskning som hette duga! "Behandling äggfrys 22.000 kr" stod det att läsa, följt av "Vår påminnelserutin hanteras av direktinkasso AB"! Jävlars, helvete svor jag för mig själv ute i snön och tänkte att det där rosabandet-hånglandet nog skulle få kosta minst 250 kr om jag skulle kunna ro detta i land! Jag hade ju blivit lovad att kostnaderna för mitt värpande skulle ombesörjas av landstinget, vem skulle nu vara villig att betala detta? Jag försökte febrilt intala mig själv att jag hade gjort det i alla fall, även om jag hade vetat att jag skulle stå för kalaset själv, men det gick sådär. Jag kände att det var dags att få älta lite och ringde upp Linda.
- Helloooooo! Snygg och smart här, svarade hon glatt i andra ändan!
- Det finns några få unika av oss i världen och vi är 2 av dem Monica! En ovanlig sort av sitt slag!
- Helloooo, svarade jag tillbaka, lite mindre glatt. Det går lite käpprätt åt helvete här i andra ändan idag du!
- Vad har hänt?
- Jag har fått en liten gulligt räkning på det nätta beloppet av 22.000 kr för min värpning här utav Carlanderska sjukhuset. Känns sådär om du undrar... Även om jag har blivit lovad att få den betald, så känner jag på mig att det kommer att bli problem och att jag hamnar mellan 2 stolar! Jag har ju inga papper direkt på dessa löften.
- SA DU 22.000 KR???
- Eeeeh, ja, det verkar så du! Försöker intala mig själv att jag hade sett till att trolla fram lite pengar med knäna och gjort det även om jag hade vetat att jag skulle ombesörja detta själv, men det går inget vidare...
Linda skrattade i andra ändan och sade sedan;
- Den Monica jag känner hade nog hellre hissat fram en stekpincett, dratt en drink och sedan bett någon frivillig kandidat att plocka ut äggen för hand, för att därefter bevara dem hemma i frysfacket gratis.


- Mmm, det var ju det. Eftersom jag redan har min BJ, (Baby-Jesus) och dessutom var rätt prestigelös i min mammaroll, hade jag lika gärna kunnat köpa någon annans ägg den dagen jag eventuellt skulle vilja försöka skaffa barn. Dessutom har jag ju gener utan dess like, bestående utav en fullkomlig buffe´utav olika sjukdomar, med en spridning som sträcker sig ända ifrån reumatism till cancer! Verkligen något man ville se till att föra vidare i nerstigande led! Vet faktiskt inte riktigt hur jag tänkte där du! Jag har ju valt att bo i ett trätält istället för ett normalt hus för att kunna leva och resa, inte för att kunna bjuda på en exklusiv omelett i framtiden. Jag menar, jag vet ju inte ens om det kommer att bli mer barn i mitt liv! Suck, jag som hade hoppats på att kunna åka till Chiara och Pietro i Kalifornien, till Riksgränsen med Wille eller något annat kul i vår.
- Har du ringt och kollat om de betalar?
- Är ganska jättestängt nu så här på kvällen! Har dock pratat in ett hysteriskt meddelande på telefonsvararen i hopp om att bli uppringd imorgon. Låter nog ungefär som man gör efter att ha sippat i sig en hel heliumballong, så hoppas att de lyckas tyda mitt budskap! Ska ju även till Susanna för att vädra snäckan och räkna ägg imorgon på Carlanderska, så tänkte fråga henne hur man brukar gå till väga. Hoppas på att få värpa på fredag av flera anledningar! Dels är det fest på lördag för Helena, dels blir det ingen sövning om det blir på måndag, eftersom det inte fanns någon tillgänglig narkosläkare då. Ska jag dessutom betala 22.000 för kalaset, kunde jag väl åtminstone få något roligt för pengarna! Nej, en sövning skulle jag allt se till att få om jag skulle hosta upp 22.000 kr, det var en sak som var säker, för det var jag värd! ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar