fredag 14 februari 2014

Du är helt enkelt för fet!

Nostalgin fortsatte att flöda och jag kikade vidare bland våra fotografier ifrån Kinaresan. Allt hade verkligen gått som på räls för oss under hela resan utan några skandaler, eller inte...

Trots att jag kunde förstå att ryktet om tjejen som satt fast i ett par jeans härjade fritt i Beijing, blev jag ändå lite sur att jag inte ens fick prova merparten av de plagg som fanns i butikerna på de olika Köpcentrum som vi besökte. Alltid fick vi samma svar; "Ni är för feta". Vi tyckte verkligen inte att vi var särskilt feta alls, även om kineserna tyckte att vi var som jättar i jämförelse med dem. Deras kapacitet att uppskatta storlekar var verkligen extraordinär och var gång jag eller Tereze försökte prova något, kom en kines inspringandes i 500 km/h gapandes:
"No, no, no! I have your size here!", och tryckte upp någon form utav mega-XXXL-storlek i ansiktet på oss, som vi båda mer än väl hade fått plats i tillsammans.
- Fan, sade Tereze. är de blinda eller är vi verkligen så illa feta?
- Neh, sade jag ! Det är vi inte, jag lovar de är totalt blinda!
Dessvärre fick vi oavsett vem som hade rätt sällan prova det som kunde ha passat, utan möttes av mäkta sura kineser överallt! Ja, det var helt enkelt bara till att accepter att vi i deras ögon tydligen var helt löjligt feta!

Vi gav upp shoppingen för ett tag och begav oss till en park/nöjesfält som låg mitt i staden istället. Vi synade förundrat skyltarna och såhär i efterhand förstår jag ju att de stackare som hade författat texterna hade gått på cellgifter allihop!



Den första skylten satt på en fallskärmshoppnings-attraktion och jag tittade besviket på Tereze:
- Även om jag nog inte får lov att utföra denna aktivitet eftersom "galna männisikor" tydligen inte får lov att hoppa fallskärm, så tappade jag ändå lusten lite nu när jag läser villkoren! Jag menar får jag inte kasta skräp omkring mig och röka under tiden kan det verkligen kvitta!
Tereze höll med till fullo och vi begav oss därför vidare mot nästa attraktion!

En vakt stod vid entrén och höll upp sin hand och vägrade att släppa in oss!
- Ming tien? (imorgon då), frågade Tereze på utomordentlig kinesiska, varpå mannen återigen skakade på huvudet. Uppgivet tittade Tereze på mig och frågade:
- Är jag för fet nu igen eller vad fasen är problemet egentligen?
- Ja, jag skäms faktiskt för att gå runt med ett fetto som dig Tereze, så här på öppen gata i självaste Beijing! Skäms du inte själv som det fetto du är att överhuvudtaget visa dig utomhus? Förstår faktiskt mannen till fullo, för släpper de in oss här får ingen annan plats där inne!
Vi gav ändock inte upp utan fortsatte att tjata tills det slutligen kom en vakt, som hör och häpna "kunde" lite engelska! ( Han var nog förvånad själv). Efter att ha talat med sin kompanjon sade han:
- Ni verkar inte vara så värst grymma på kinesiska och denna guidade skräcktur utförs endast med kinesisk guide. Vi tror inte heller att era språkkunskaper kommer att ha ökat så drastiskt att ni redan imorgon kommer att kunna tillgodogöra er denna tur på kinesiska!

Tereze höjde ögonbrynen och tittade surt på mig:
- Vilket svin Monica! Han har inte höga tankar om oss! Skulle inte vi kunna lära oss kinesiska flytande tills imorgon? Näe, bäst att vi går och äter så vi håller våra feta kroppar i schack! Vi kanske blir för smala om vi går här för länge och försöker att ta oss in där vi inte är välkomna! Sagt och gjort... bäst att hålla oss feta nog! ;)

1 kommentar:

  1. Det var konstigt att vi ens kom in i landet så feta som vi var :).

    /Tereze

    SvaraRadera