tisdag 18 februari 2014

Gambia - en våt tantdröm!

Jag hade bestämt träff med Anna på Grand Hotell Opera där hon jobbade, för att ta en lunch och titta på restresor. Tanken var att matcha min ”må bra vecka” och hitta en billig restresa till solen! Sköterskan hade sagt att man kunde ”vistas i solen med måtta”, vilket jag tyckte lät helt perfekt! Det var väl som med de ”kolossala mängderna vin” som Kalle hade rekommenderat eller ”en hel kantin”, som hon själv tyckt varit lagom! Därmed tolkade jag ”sola med måttan” som ”sola till ottan” vilket nästan var lite väl sent, om man skulle hinna med att springa lite och dricka sitt dagsbehov utav rioja vin!

Vi startade med att gå till Resia för att kolla hur utbudet såg ut och om det överhuvudtaget fanns något att tillgå! Vi möttes av en trevlig, ung försäljare i 25-årsåldern och jag startade direkt mina 5000 frågor. Vi inledde med att fråga om det fanns några ”lite roligare resmål”, varpå vi fick svaret att Gambia var trevligt, men att det dock hade fått lite dålig publicitet pga. de äldre kvinnor som åkte dit och köpte småpojkar.

-         -  Men det är ju strålande utbrast jag! Dom e´ju bara för goa´ dom små liven! Det passar ju oss perfekt Anna nu när vi lever våra varannan vecka liv! Känns sååå 2014 också nu när det skall vara feministperspektiv på vårt leverne att även vi kvinnor tar för oss av livet! All in är det som gäller! Jag tänker att de kan komma väl till pass när vi har shoppat också och de kan bära runt på våra små kassar i shoppingcentrumen! Tyckte att det blev lite tungt när jag var i Beijing med Tereze att kånka runt på alla plastpåsar helt själv! Är såväl ”nöjesliv” som shopping billigt, om du förstår vad jag menar?

Tjejen bakom disken såg ut som om hon ville kräkas i papperskorgen, men gav ifrån sig ett ansträngt leende.
-         -  Jag skojade bara om inte det gick fram, tillade jag snabbt, varpå tjejen såg något lättad ut!
-         -  Ja, inte om småpojkarna, men om betalningen alltså! Känns ju onödigt att betala för sådant som man kan få gratis! Även om man är en snusktant, så är man ju inte så snuskigt rik nu när man är sjukskriven! Du kanske tänker att det låter lite sjukt, men jag är sjuk så det är inga konstigheter! Jag har cancer så jag får liksom passa på tänker jag!

-          - Det går inte Monica, utbrast Anna! Du vet ju att jag inte klarar av mörka killar! Jag är ju liksom mörk så att det räcker själv och vill bara ha ljusa grabbar!  

Säljaren synade Anna som mycket riktigt själv var mörk och såg nästan sådär förvirrad ut som jag själv brukade göra dagligen.
-   Förlåt Anna! Jag glömde ju av det! Vi får ta något annat! En kompromiss? Brazilien kanske? De finns ju många med blå ögon där! Själv kompenserar jag helst min egen blåögdhet samt blonderade hårbotten med nötbruna ögon och betydligt brunare hy än min egen spöklook!

Säljaren såg nu ut att behöva luktsalt omgående och hoppades nog på att vi inte skulle hitta någon resa hos henne alls.
-          - Jag hoppas att du förstod att det var ett skämt igen, sade jag och log brett mot henne!
      - Absolut, svarade hon med ett nytt leende som mer kunde liknas vid en grimas.
-          - Ja, alltså inte att Anna inte kan tänka sig mörka killar, det är inget skämt! Skulle det bli aktuellt skulle hon se ungefär lika stressad ut som du gör nu! Däremot gillar vi verkligen inte sexturism!

Efter en timme gav vi upp då allt kostade skjortan och dessutom var svinkallt! Frysa kunde jag göra alldeles gratis hemma i mitt träslott! Det fanns visserligen resor till Egypten, vilket vi var rätt sugna på, men det kändes lite riskabelt. (Nästan bättre att dö av cancer än självmordsbombare, även om det nog skulle kunna bli löjligt billigt att resa dit snart!)  

-          - Människan hade ingen humor Anna, sade jag medan vi begav oss tillbaka mot hotellet för att luncha.
-        -   Nääe, inte alls suckade Anna.


Tur att vi visste bättre! Kanske fanns det egentligen fullt med fina resor kvar för normala människor, men normal, var nog ändå ingenting för mig…


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar