onsdag 19 februari 2014

Monkan - uskan av rang.. förlåt igen, helt utan talang!

Jag stod utanför den välbekanta entrén och drog ett djupt andetag. Jag insåg att inga garantier kunde ges vad gällde den berömda hårfrågan och visste därför egentligen inte vad det var jag ville ha svar på. Ja, ja inte mycket att be för tänkte jag och tågade in, fram till kassan .

-        -   Legitimation, bad kassörskan vänligt i vanlig ordning.

Jag förklarade återigen att jag hade raggat runt för fullt både bland vänner och på stan, men att ingen hade velat komma och ta mina cellgifter i mitt ställe denna gång heller. Trots otaliga mutor blev svaret nej och det var inte till att göra annat är att konstatera att det var helt värdelösa vänner man låg inne med! Hon gav mig det klassiska ansträngda leendet och jag kunde konstatera att även hon undrade hur det ”stod still” i huvudet på mig egentligen.

Jag kilade bort till provtagningen, tog en nummerlapp och slog mig ned bland alla pensionärer. Jag blev snabbt framkallad till kassan och ja, gissa 3 gånger, fick visa legitimation IGEN! Jag försökte förklara att jag på de 100meter som jag nu hade promenerat i sjukhuskorridoren, fortfarande inte hade hittat någon på vägen som ville lämna prover åt mig eller ta cellgifterna i mitt ställe. Det spelade dock tydligen ingen roll! Uppenbarligen hade somliga lyckats ragga ersättare bättre än mig och det vore därför kanske synd att ge upp mitt sökande i första taget. (Inboxa mig gärna på FB om du är sugen! Jag kan bjuda på… he, he efteråt! Fy dig! Inte det! Jag menar vin o tapas så klart!) ;)

En praktikant frågade sött om hon kunde få ta mina prover, varpå jag sött svarade att det inte gick fint alls! Jag förklarade att jag själv var undersköterska i botten och därför helst ville slippa bli utsatt för vad jag själv hade utsatt mina stackars patienter för! Jag mindes min underbara handledare Greta på kirurgavdelningen år 1800-kallt och kunde inte låta bli att le för mig själv. Man kan väl säga att det var lite flummigare på den tiden. (”Det” är alltså inte lika med jag, även om jag med min grabbighet skulle kunna falla in under beskrivningen ”hen” stundtals! Att liknas vid ett utrum/ neutrum är dock lite att ta i! Nej, jag var lika flummig då som nu, systemen var dock lite flummigare förr!)

-        -  Nu har du chansen Monica, hade hon sagt helt triumferande! Egentligen skall vi helst kunna utesluta blodsmitta för att praktikanter skall få ta prover, men du verkar ju inte vara så knusslig! Det löser du!

- Knusslig? Kanske inte tänkte jag, men jävligt klumpig om du undrar…

-         - Kvinnan här kan ingen svenska, så du får försöka förklara med kroppsspråk vad du skall göra, för vi har dessvärre bara tillgång till tolk vid ingående samtal. Hon är väldigt mörk i hyn, så det är svårt att hitta kärlen, men det löser du! Som sagt, ta inget med puls i bara!

Uppväxt i en 4-språkig miljö var jag mer än van vid såväl kroppsspråk som missförstånd och lyckades nog på ett bra sätt förklara vad som skulle ske. Kände dock en viss, total, helt galen stress över denna väldigt livslevande människa jag nu skulle sticka i, kontra de plastarmar och apelsiner som hade fått smaka på mina injektioner tidigare. Jag tittade på hennes gyllenbruna armar och insåg att det mycket riktigt inte fanns en chans i he…  att kunna härleda var blodkärlen höll hus. (Som sagt, inte alla som ligger inne med blå/vit-randiga lättmjölksarmar likt en annan, med rejäla pundarvänliga kärl!)

Jag synade den utvalda silkeslena armen som jag sjukt kunde avundas, drog åt stasen och började projekt ”finn den gyllene guldådern”. Jag fann vad jag trodde var ett kärl och förklarade för patienten att det skulle komma ett litet stick! Snabbt och lätt stack jag till enligt alla konstens regler och till min förvåning kom det efterlängtade blodet! Woooop, Wooooop J

-        -  Du är helt grym, utbrast Greta och hoppade upp och ned helt exalterad över det fantastiska som hade skett.

Chockad över att jag hade lyckats och att min patient såg så nöjd ut, bytte jag dessutom rör helt korrekt och började känna mig ovanligt nöjd över mig själv. Sen, ja, någonstans där och då, började det skita sig lite mer som vanligt kan vi väl säga. Eller ja, totalt kanske om vi ska vara helt ärliga! Jag tog bort nålen snabbt och lätt och satte dit en ”sudd” för att stoppa ”eventuell” blödning. Jag glömde bara en liten, liten detalj där… stasen. (Note to oneself; patienten såg inte riktigt lika glad ut längre.)  Man kan väl rätt lugnt säga att jag fick blod! Ja så att vi alla klarade oss kanske.

Shit, shit mumlade jag för mig själv medan jag kände hur jag helst hade velat erbjuda henne att sticka mig i armen som hämnd. Jag lossade snabbt på stasen och såg att jag hade blodat ner lakan, mig själv och golvet. Det var ju absolut ingen fara, men såg lite sådär ut. (Fint att kladda runt lite extra med det också, nu när man inte kunde utesluta blodsmitta tänkte jag! Lite spänning i vardagen så att säga!) Jag försökte be den stackars kvinnan om ursäkt varpå hon tog mig i handen och lät mig förstå att d et var lugnt, även om hon inte såg skitnöjd ut.



-       -   Du är ju helt fantastisk, tjoade Greta när vi gick ut! Du fick ju blod! FÖRSTA GÅNGEN!!!

-       -   Jo, svarade jag. Kvinnan blev typ tömd på blod och det var nog också förhoppningsvis såväl första som sista gången! Kan ju liknas vid att återinföra åderlåtning och det var ju ett litet tag sen det var en populär behandlingsmetod tänker jag. Tyckte mest att det gick åt skogen om du undrar. Är ju inte här i egenskap av vampyr så att säga!

-         - Nä, nä, svarade Greta. Du skötte det galant! Nu går vi och firar med en bulle och lite kaffe!

Ja, nu kanske ni förstår varför jag inte ville bli stucken av en sådan som mig! Passar nog bättre som lärare, trots att jag svek hela mitt sjukvårdsarbetande släkte!

Jag fick hur som helst ett sedvanligt orakel som var gammal i gemet och snabbt och lätt stack hon mig med bravur, utan att det kändes!

-       -   Ska du ta dina cellgifter nu, frågade hon vänligt?

-       -   Ja, kanske, svarade jag. Ingen verkar vilja ta dem åt mig tyvärr! Jag är lite kontroversiell, så vet inte riktigt hur jag skall göra. Jag tycker till skillnad ifrån mina vänner att det är rätt trist att bli skallig, om jag nu inte ABSOLUT måste för att överleva och skall därför träffa en onkolog nu för att prata om saken. Skulle ha fått dem i måndags, men vi sköt på det tills idag.

Vi pratade vidare en stund och innan vi skiljdes åt tittade hon på mig och sade;
-        -   När jag var ung och arbetade inom äldrevården träffade jag en gång en gammal dam som sade;

”Det spelar ingen roll hur du har det, utan hur du tar det.”

-          Jag tänkte inte så mycket på det då, men nu på senare år förstår jag precis vad hon menade! Lycka till med allt!

Ja, jag gillade henne skarpt och likaså hennes inställning till livet och tackade henne och önskade henne likaså lycka till med allt sitt. Jag knatade vidare mot entrén för att möta upp Anna och sedan bege oss mot onkologmottagningen. Strax, alldeles strax, var det dags för nya svåra beslut. Ja, som sagt;

Bättre att ta gift, än att va gift? Eller var det kanske ändå gift som gift…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar